De vijf leidende en meest toonaangevende motormusea van Europa zullen zich verenigen tijdens de derde editie van InterClassics Brussels. Zonder enige uitzondering staat ieder museum bekend om haar bijzondere collectie aan classic cars. Naast de gevarieerde collectie, laten deze musea niet alleen de auto zien als meeste belangrijke verwezenlijking ooit, maar ook de invloed ervan op de samenleving. De collecties van deze musea, in totaal meer dan 1.500 classic cars, vormen een belangrijk deel van het cultureel erfgoed van de vijf Europese landen. Ieder museum zal drie van haar topstukken presenteren, waarvan één vooroorlogse classic car afkomstig uit het desbetreffende land, één auto typerend voor het museum en één raceauto. Nog nooit eerder vertoond en dus een unieke kans om dé topstukken uit vijf landen te aanschouwen op het gezamenlijk paviljoen tijdens InterClassics Brussels.

The Big Five musea:

Autoworld Museum Brussels, België
Het Louwman Museum in Den Haag, Nederland
The National Motor Museum in Beaulieu, Verenigd Koninkrijk
The Cité de l’Automobile/Schlumpf Collection in Mulhouse, Frankrijk
Museo dell’Automobile in Turijn, Italië

In de beginjaren van de vorige eeuw werd het straatbeeld nog niet gedomineerd door auto's. Automobielen waren schaars en nog maar net uitgevonden. Ze werden gebruikt door de beter gesitueerden. Maar ook het gewone volk kwam in de ban van de automobiel en dan met name van de goedkopere modellen; de voiturettes en de cyclecars. Cyclecars zijn kleine, goedkope lichtgewicht voertuigjes, geproduceerd tussen pakweg 1910 en het einde van de jaren 20. Ze kenmerkten zich door hun lichte en soms ietwat fragiele constructie en waren bedoeld om het gat op te vullen tussen de motorfiets en de volwaardige automobiel. En er werd zelfs mee geracet. In heel Frankrijk werden wedstrijden gehouden waar je met je eigen auto aan kon deelnemen. Elk weekend was er wel ergens een snelheidswedstrijd, recordpoging, heuvelklim of betrouwbaarheidsrit. Alles was nog mogelijk op de openbare weg. Gouden tijden voor de ware autosportliefhebber! Het echte cyclecar tijdperk loopt ten einde als de grote autoproducenten steeds efficiënter gaan produceren, waardoor de in massa geproduceerde auto’s steeds goedkoper worden en een alternatief vormen voor de cyclecars. Tijdens InterClassics Brussels zullen, in samenwerking met Amilcar-Cyclecar club Nederland, die vervolgens weer samenwerken met de Belgische en Franse clubs, een 20-tal cyclecars uit een bijzondere tijd getoond worden.