Thema: Cyclecars & Grand Sport - Highlighting a forgotten motor history

In de beginjaren van de vorige eeuw werd het straatbeeld nog niet gedomineerd door auto's. Automobielen waren schaars en nog maar net uitgevonden. Ze werden gebruikt door de beter gesitueerden. Maar ook het gewone volk kwam in de ban van de automobiel en dan met name van de goedkopere modellen; de voiturettes en de cyclecars. Cyclecars zijn kleine, goedkope lichtgewicht voertuigjes, geproduceerd tussen pakweg 1910 en het einde van de jaren 20. Ze kenmerkten zich door hun lichte en soms ietwat fragiele constructie en waren bedoeld om het gat op te vullen tussen de motorfiets en de volwaardige automobiel. En er werd zelfs mee geracet. In heel Frankrijk werden wedstrijden gehouden waar je met je eigen auto aan kon deelnemen. Elk weekend was er wel ergens een snelheidswedstrijd, recordpoging, heuvelklim of betrouwbaarheidsrit. Alles was nog mogelijk op de openbare weg. Gouden tijden voor de ware autosportliefhebber! Het echte cyclecar tijdperk loopt ten einde als de grote autoproducenten steeds efficiënter gaan produceren, waardoor de in massa geproduceerde auto’s steeds goedkoper worden en een alternatief vormen voor de cyclecars. Tijdens InterClassics Brussels zullen, in samenwerking met Amilcar-Cyclecar club Nederland, die vervolgens weer samenwerken met de Belgische en Franse clubs, een 20-tal cyclecars uit een bijzondere tijd getoond worden.